Friday, December 16, 2011

Novel @ Filem???


Saya sememangnya seorang yang suka menonton... 'Lord of the Rings' merupakan filem epik thriller yang paling saya suka sehingga ke hari ini dan begitulah juga dengan novelnya. Saya masih ingat ketika saya berada di IIUM, inilah novel inggeris yang selalu saya pinjam. Walaupun saya telah menonton filemnya, tetapi membaca ceritanya dalam novel memberi suatu kepuasan yang berbeza.

Novel yang difilemkan atau filem yang dinovelkan? Kedua-duanya memberi kepuasan yang berbeza kepada pembaca dan penonton. Cerita novel yang difilemkan bukan lagi fenomena baru di negara kita. Novel 'Ombak Rindu' karya tulisan Fauziah Ashari kini telah difilemkan dan sudah pun ditayangkan. Saya merupakan salah seorang peminat novel tulisan beliau. Beberapa hari lepas saya ada membaca komen daripada kawan-kawan di facebook mengenai filem ini. Ada yang mengatakan novel lebih menarik daripada filem dan ada juga yang sebaliknya. Mungkin yang merasakan ianya tidak menarik adalah kerana kekangan masa yang singkat sedangkan banyak cerita yang perlu ditayangkan.

Saya pernah membaca novel ini dan ceritanya memang menarik serta berbeza daripada novel-novel cinta yang lain. Pada pendapat saya, mungkin novel ini lebih menarik dijadikan drama bersiri seperti 'Trilogi Cinta' yang diadaptasi daripada novel 'Tak Seindah Mimpi', 'Tak Semanis Impian' dan 'Tiada Lagi Mimpi' karya tulisan Sharifah Abu Salem.


Sebuah cerita yang diterjemahkan dalam bentuk tulisan dan tayangan bergambar adalah berbeza walaupun jalan ceritanya adalah sama. Setiap orang pasti akan mempunyai penilaian yang berbeza. Pertama kali saya membaca novel ini, pernah juga saya terfikir kalaulah novel ini boleh difilemkan... kini ianya sudah menjadi kenyataan. Ini percubaan yang baik dan mungkin akan meningkatkan lagi permintaan terhadap novel ini dan untuk pengetahuan novel 'Ombak Rindu' ada sambungannya... 'Cinta Tiada Akhirnya' dan 'Rindu Cintaku'

***Mungkinkah juga suatu hari nanti trilogi 'Bagaikan Puteri', 'Cinta Sang Ratu', 'Hijab Sang Pencinta' dan 'Cinta Sufi' (Novel Ramlee Awang Murshid) boleh difilemkan atau dijadikan drama bersiri...:)

No comments: